ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه اتاتورک استانبول توسط عاملان انتحاری منفجر شد تا بدین شکل، یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی در چند سال اخیر در یکی از حساس ترین نقاط ترکیه ثبت شود و علاوه بر ایجاد هزینه‌های انسانی، ضربه سختی به امنیت این کشور وارد آید؛ ضربه‌ای که روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا درباره احتمال وقوعش به شهروندانش هشدار داده بود.

به گزارش «تابناک»، وقوع دست کم سه انفجار تروریستی (آن گونه که فرماندار استانبول خبر داده) که توسط عاملان انتحاری رقم خورده و همچنین تیراندازی در ترمینال شماره دو فرودگاه بین‌المللی اتاتورک استانبول که مختص پروازهای خارجی است، منجر به کشته شدن گروهی از مسافران حاضر در این فرودگاه شد. خبرگزاری دوغان به نقل از منابعی در پلیس ترکیه نوشته است، شواهد اولیه نشان می‌دهد که احتمالا داعش مسئول انفجارهای فرودگاه آتاتورک است


منابع خبری اعلام کردند، انفجار نخست توسط فردی که از پرواز تونس وارد فرودگاه شده بود در قسمت ورودی خود را منفجر کرده و انفجار دوم نیز توسط شخص دیگری در طبقه دوم صورت گرفته است، تیراندازی نیز در طبقه دوم رخ داده است. ویدیویی که از انفجار دوم منتشر شده، نشان می‌دهد تروریست انتحاری با شلیک گلوله پلیس به ناحیه پا زمین‌گیر می‌شود و سلاح کلاشینکف از دستش به زمین می‌افتد و همزمان که مأمور پلیس از او می‌خواهد تا خودش را تسلیم کند، این مهاجم انتحاری خودش را منفجر می‌کند.

برخی منابع از فرار چهار فرد مسلح پس از وقوع انفجار‌ها و تیراندازی‌ در این فرودگاه خبر می‌دهد. شبکه NTV ترکیه در این زمینه گزارش داده که چهار تروریست پس از انفجار‌ها در فرودگاه اتاتورک در حالی که به اطراف تیراندازی می‌کردند، سوار خودروی شخصی‌ شده و فرار کرده‌اند؛ اما برخی منابع خبری دیگر تأکید کرده‌اند از ۷ مهاجم، ۳ تن کشته شده‌اند، یک تن زنده دستگیر شده و ۳ تن دیگر فرار کرده‌اند. هنوز در این زمینه منابع رسمی و دولتی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

در تصاویری که تا این لحظه از وضعیت فرودگاه اتاتورک منتشر شده، تصویر یک قبضه سلاح کلاشینکف که احتمالاً متعلق به یکی از تروریست‌هاست، بر روی زمین ثبت شده است. وزیر دادگستری ترکیه گفته که دو عامل انتحاری ابتدا به سوی مردم و نیروهای امنیتی تیراندازی و سپس خود را منفجر کرده‌اند. برخی شاهدان عینی نیز گفته اند، عاملان پس از آنکه توسط مأموران لباس شخصی شناسایی می‌شوند، ابتدا اقدام به رگبار بستن مردم کرده و سپس خود را منفجر می‌کنند.

پس از این حادثه، فرودگاه اتاتورک در چند دقیقه خالی از مسافر شده؛ اما بر اساس اطلاعات دریافتی، پس از این حادثه نیز هواپیماهایی در این فرودگاه بر زمین نشسته و پس از تخلیه پروازهای روی باند، سایر پروازهای فرودگاه لغو شده است. مسئولان فرودگاه گفته‌اند مشخص نیست که در روز چهارشنبه از این فرودگاه پروازی انجام شود.

در ابتدا تاکسی‌های فرودگاه به انتقال تعدادی از مجروحین پرداختند، ولی شمار حادثه دیدگان بسیار بیش از توان امدادرسانی مردمی بود و در میان خیابان‌های خارج از سالن اصلی ترمینال فرودگاه، جنازه‌ برخی روی زمین افتاده بود. در ادامه شماری آمبولانس انتقال مجروحان به مراکز بیمارستانی را آغاز کردند و سیلی از کشته‌ها و زخمی‌ها را منتقل کردند.

بر اساس اعلام نخست وزیر و وزیر دادگستری ترکیه تاکنون ۳۹ کشته (از جمله سه تروریست) و ۱۴۷مجروح به عنوان آمار رسمی تأیید شده است. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تعدادی از هموطنانمان در این فرودگاه حضور دارند؛ اما تاکنون آماری از آسیب دیدن ایرانی ها در این حادثه تروریستی داده نشده است.


31 کشته و 147 مجروح بر اثر انفجار فرودگاه اتاتورک استانبول+ویدیوی لحظه انفجار


از میان چهره‌های شناخته شده ایرانی، امیر حسین رستمی، ریما رامین فر و مهران احمدی که ساعتی قبل در فرودگاه آتاتورک ترکیه حضور داشتند، پیش از حمله تروریستی در این فرودگاه که بیش از سی کشته داشته این فرودگاه را ترک کردند و مهدی طارمی و رامین رضاییان، دو بازیکن پرسپولیس که برای عقد قرارداد به استانبول سفر کرده بودند، برای پیگیری امور اقامتشان در استانبول مانده بودند و در فرودگاه حضور نداشتند.

اطلاعات پرواز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اعلام کرد که تمام پروازهای ترکیش‌ایر به مقصد استانبول که قرار بود تا ساعت ۷:۳۰ صبح چهارشنبه انجام شود، لغو شده و به همین ترتیب، سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی نیز پرواز‌هایشان را به مقصد استانبول تا صبح چهارشنبه لغو کرده‌اند. تمام پرواز‌ها به فرودگاه اتاتورک تا ساعت ۱۷:۰۰ روز چهارشنبه به وقت استانبول لغو شد و هنوز زمان ازسرگیری پرواز‌ها در این فرودگاه اعلام نشده است.

وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته در مورد احتمال وقوع عملیات تروریستی در ترکیه به شهروندان آمریکایی هشدار داده بود و اکنون نیز تمام پروازها از همه شهرهای آمریکا به مقصد استانبول لغو شده است. دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به بمب گذاری در فرودگاه آتاترک در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته است: «ما باید هر کاری که لازم است انجام دهیم تا این تروریسم وحشتناک را بیرون از آمریکا نگه داریم!»


Passengers embrace each other at the entrance to Istanbul's Ataturk airport.

نشست‌های سطح بالای امنیتی با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس دستگاه امنیتی ترکیه برگزار شده و پس از نشست امنیتی آنکارا، نخست وزیر ترکیه به استانبول رفت؛ هرچند بنا بر گزارش‌های اولیه، بیشتر کشته شدگان و مجروحان شهروندان ترکیه هستند، رجب طیب اردوغان در اولین پیامی که پس از این حادثه صادر کرد، کوشید تا ابعاد این حادثه را شبیه حوادث پاریس، ابعادی جهانی ببخشد.

اردوغان با محکوم کردن حملات به فرودگاه استانبول گفت: «حمله به فرودگاه اتاتورک استانبول علیه ۷۰ میلیون شهروند ترکیه و ۷.۵ میلیارد انسان در جهان بود» و همزمان تصاویری مشابه موج تسلیت بابت حوادث تروریستی پاریس برای استانبول تولید و در شبکه‌های اجتماعی پخش شده تا بدین ترتیب، دولت ترکیه بتواند این حادثه را ابعادی جهانی ببخشد. اردوغان تاکید کرد نشانه هایی از دست داشتن داعش در این انفجارها وجود دارد.

پس از اظهارات رئیس جمهور ترکیه گزارش‌ها حکایت از ان دارد که گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای فرودگاه ⁧ آتاتورک ⁩ ⁧ استانبول ⁩ را برعهده گرفت.
کاخ سفید در بیانیه ای این حمله تروریستی را با شدیدترین لحن محکوم کرد. کاخ سفید در این بیانیه افزود آمریکا همچنان در حمایت از ترکیه ثابت قدم باقی می ماند.

دبیرکل سازمان ملل نیز حمله تروریستی مذکور را محکوم کرد و همکاری بین المللی فزاینده را برای مقابله با چنین اقداماتی خواستار شد.

محمدجواد ظریف در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «باز هم ترور سر زشت خود را در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما (ترکیه) برافراشت. خشونت افراط‌گرایان یک خطر جهانی است. باید با هم با آن مقابله کنیم».